You are currently viewing “Das größte Highlight war es, Opfer von sexueller Gewalt durch unsere Songs zu unterstützen” – Voice of Baceprot im Interview
Quelle: Voice of Baceprot

“Das größte Highlight war es, Opfer von sexueller Gewalt durch unsere Songs zu unterstützen” – Voice of Baceprot im Interview

Lesezeit: 6 Minuten

“Voice of Baceprot” bedeutet übersetzt so viel wie “voice of noisy”. Ihre Stimme nutzt die weibliche, indonesische Metalband, um auf Missstände aufmerksam zu machen und gründete gemeinsam mit Women of the World UK die Bewegung “Not Public Property”. Wir haben mit der Band über die Beweggründe, Schwierigkeiten in der männlich dominierten (Metal-)Welt und Pläne in der Zukunft gesprochen. (English version below)

The voice of noisy

Voice of Baceprot gründen sich im Jahr 2014 in Indonesien, Java. Die Band, auch VOB genannt, das sind Marsya, Widi und Sitti. Ein ehemaliger Musiklehrer brachte ihrer Klasse damals das Spielen von Instrumenten bei. Doch nicht alle Eltern waren von der Idee angetan und so blieben nur die drei übrig. Anfangs spielten sie Popmusik, hörten aber fast jedes Genre. Vor allem Pop, Reggae und Dangdut – ein indonesisches Genre, dass indische und malaysische Musik miteinander vereint. Doch irgendwann entdeckten Sie den Metal für sich.

“When we first listened to metal it felt like a rouse. Our adrenaline was pumping and we had no fear”. Neugierig, worum es in dieser Musik ging, fanden sie schnell heraus: “Most metal bands have the same spirit as we do”. Das bedeutet konkret, auf Missstände aufmerksam zu machen, Kritik auszuüben, laut zu sein. Etwas, dass in ihrem Heimatland Indonesien nicht immer einfach ist – gerade als Frauen. Die für den Metal charakteristische Lautstärke ist auch der Grund für das Wort “baceprot” in ihrem Namen.

Not Public Property

Nur wenige Jahre nach Ihrer Gründung erreichten sie durch ihre Cover von beispielsweise Rage Against The Machine international Aufsehen und wurden von ihren Idolen wie Tom Morello oder Slash wahrgenommen. Bald veröffentlichten sie erste Singles und verbanden Englisch und Sundanesisch miteinander – wie beispielsweise bei ihrem Song “School Revolution”. Im Jahr 2022 machten sie mit dem Wacken Open Air eines der weltweit größten Metalfestivals unsicher und bewiesen ihr Können, sodass sämtlichen Metalheads der Mund offen stehen blieb.

Ihre laute Stimme nutzen sie und wirbeln dabei ordentlich Staub auf – nicht nur auf Wacken. Als junge weibliche Metalband aus Indonesien wurde es ihnen nicht immer leicht gemacht. In der männlich dominierten Metalwelt blieben Kritik sowie sexistisches Verhalten nicht aus. Auch aus ihrem Heimatland gab es nicht nur Unterstützung. Von ihrer Musik abhalten lassen haben sich die drei allerdings nicht. Im Gegenteil: Sie sprachen mit anderen Frauen in der Musikbranche und fanden heraus: “we are not alone”.

Die drei Powerfrauen setzen sich gemeinsam für Frauen und Opfer von Gewalt ein. Quelle: Voice of Baceprot

“This is also what pushed us to raise the issues of equality and save space in our songs”. Anfang 2022 starten mit ihrem gleichnamigen Song und Women of the World UK eine Bewegung namens Not Public Property. Ihr Ziel: Aufmerksamkeit auf Misstände in Punkto körperlicher Selbstbestimmung zu lenken und Spenden zu sammeln für Opfer sexueller Gewalt. “We care for victims of sexual harassment” sagen sie. “The biggest highlight so far is that we have been able to support victims of violence and sexual assault through our songs – greater than anything we could ever achieve. So priceless”. Female empowerment par excellence.

Please – bring us back”

Besonders eindrucksvoll fand ich die pure Euphorie und den Stolz über die Bewegung und darüber, dass sie versuchen, einen Unterschied zu machen. Die drei jungen Frauen sind dabei absolut bodenständig geblieben. Man kann dabei fast vergessen, dass sie sich innerhalb weniger Jahre auf eine Stufe – oder Bühne – mit ihren großen Idolen gestellt haben und nebenbei ihre Popularität für wirklich wichtige Dinge nutzen. Sie wirken wie drei Freundinnen, die gemeinsam Musik machen, mit denen man sich gemeinsam auf ein Sofa setzen und einfach eine gute Zeit haben kann.

Was sie in Zukunft noch erreichen wollen? “Maybe a bigger movement”, lachen sie. “We hope to write more songs that benefit the world around us. We hope that we continue to grow as a band and individuals and become more solid as a band and as friends”.

Auf meine Frage, ob sie noch etwas los werden sollen antworten sie: “please – bring us back”. Wacken sei ein Traum gewesen, der wahr geworden ist. Gerne würden sie zurück kommen und noch einmal in Deutschland spielen. “World tour, maybe?”, es schwingt mehr Hoffnung, als Scherz mit. Zur Zeit arbeiten sie an ihrem ersten Album. Wann es fertig ist, wissen sie noch nicht. Sie hoffen, dass wir uns noch ein bisschen gedulden. In Deutschland haben wir ein Sprichwort – “good things take a while”, sage ich. Die drei grinsen. Ich freue mich schon darauf und glaube, dass wir noch sehr viel von den drei sympathischen und talentierten Powerfrauen hören werden.


“The biggest highlight so far is that we have been able to support victims of violence and sexual assault through our songs” – Voice of Baceprot

“Voice of Baceprot” translates as “voice of noisy”. The female Indonesian metal band uses their voice to draw attention to grievances and founded the movement “Not Public Property” together with Women of the World UK. We spoke to the band about the motivations, difficulties in the male dominated (metal-)world and plans for the future.

The voice of noisy

Voice of Baceprot formed in 2014 in Indonesia, Java. The band, also called VOB are Marsya, Widi and Sitti. A former music teacher taught their class to play instruments. But not all parents were impressed by the idea and so only the three remained. At first they played pop music, but listened to almost every genre. Especially pop, reggae and dangdut – an Indonesian genre that combines Indian and Malaysian music. But at some point they discovered metal for themselves.

“When we first listened to metal it felt like a rouse. Our adrenaline was pumping and we had no fear”. Curious what this music was about, they quickly found out: “Most metal bands have the same spirit as we do”. In concrete terms, this means drawing attention to grievances, criticizing, and being loud. Something that is not always easy in her home country Indonesia – especially as women. The loudness characteristic of metal is also the reason for the word “baceprot” in their name.

Not Public Property

Only a few years after their formation, they achieved international attention with their covers of Rage Against The Machine, for example, and were noticed by their idols like Tom Morello or Slash. They soon released their first singles and combined English and Sundanese – such as in their song School Revolution. In 2022 they rocked one of the world’s largest metal festivals – Wacken Open Air – and proved their skills so that the metalheads gaped.

They use their loud voice and stir up a lot of dust – not only at Wacken. As a young female metal band from Indonesia, things have not always been easy for them. In the male-dominated world of metal, they experienced criticism and sexist behavior. There was not only support from their home country either. But the three didn’t let it stop them making music. On the contrary: they spoke to other women in the music industry and found out: “we are not alone”.

“This is also what pushed us to raise the issues of equality and save space in our songs”. In early 2022, they released their song Not Public Property and started a movement with the same name with Women of the World UK. Their goal: to draw attention to abuses in terms of physical self-determination and to collect donations for victims of sexual violence. “We care for victims of sexual harassment” they say. “The biggest highlight so far is that we have been able to support victims of violence and sexual assault through our songs – greater than anything we could ever achieve. So priceless”. Female empowerment par excellence.

“Please – bring us back”

What I found particularly impressive was the pure euphoria and pride in the movement and that they are trying to make a difference. The three young women have remained absolutely down-to-earth. For a moment you can almost forget that within a few short years they’ve put themselves on the same level – or stage – as their big idols, while also using their popularity for really important things. They seem like three friends who make music together, who you can sit down on a sofa with and just have a good time.

What else do they want to achieve in the future? “Maybe a bigger movement”, they laugh. “We hope to write more songs that benefit the world around us. We hope that we continue to grow as a band and individuals and become more solid as a band and as friends”.

When I asked if they had something else they wanted talk about, they answered: “please – bring us back”. Wacken was a dream that came true. They would love to come back and play in Germany again. “World tour, maybe?”, it seemed to be more hopeful than a joke. They are currently working on their first album and don’t know when it will be finished. They hope that we will be patient a little longer. In Germany we have a saying – “good things take a while”, I say. The three grin. I’m looking forward to it and I think we’ll be hearing a lot more from these charming and skilled power women.